Daimler Trucks & Buses wprowadzi na rynek pojazdy neutralne pod względem emisji CO2

0
55
Daimler Trucks & Buses wprowadzi na rynek pojazdy neutralne pod względem emisji CO2

Daimler Trucks & Buses zapowiedział, iż najpóźniej w 2039 r. zamierza w Europie, Japonii oraz krajach członkowskich NAFTA, oferować pojazdy neutralne pod względem emisji CO2. Tym sposobem, producent wdraża strategię opartą na zrównoważonym rozwoju.

W 2022 r. producent pojazdów użytkowych chce mieć w swojej ofercie, dostępnej w Europie, Stanach Zjednoczonych oraz Japonii, auta elektryczne z napędem akumulatorowym. Natomiast do końca przyszłej dekady, zaoferuje seryjne pojazdy z napędem wodorowym.

Powyższe zapowiedzi zbiegły się z prezentacją na wystawie Tokyo Motor Show w Japonii prototypu Vision F-Cell marki FUSO z ogniwem paliwowym. Samochód posiada napęd o maksymalnej mocy 135 kW. Jego zasięg dochodzi do 300 kilometrów.

Martin Daum, członek zarządu koncernu Daimler odpowiedzialny za samochody ciężarowe i autobusy, powiedział: „W Daimler Trucks & Buses zdecydowanie wdrażamy cele wynikające z paryskiego porozumienia klimatycznego i tym samym zmierzamy ku dekarbonizacji naszej branży. Nasz dalekosiężny cel to osiągnąć do roku 2050 neutralny bilans CO2 w transporcie drogowym. Warunkiem jego realizacji jest jednak zapewnienie takiego poziomu kosztów i takiej infrastruktury, przy których transport neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla stanie się konkurencyjny w oczach naszych klientów. Ponieważ całkowita modernizacja floty do roku 2050 zajmie około dziesięciu lat, naszą ambicją jest to, by do roku 2039 w naszej ofercie dla krajów triady znajdowały się wyłącznie pojazdy nowe, mające lokalnie neutralny bilans CO2 w ujęciu tank-to-wheel. A prawdziwie neutralny bilans CO2 wymaga pojazdów z elektrycznym napędem akumulatorowym lub wodorowym. Jako pierwsi wśród producentów konsekwentnie weszliśmy na ścieżkę elektromobilności w zakresie wysokotonażowych samochodów ciężarowych i dziś we wszystkich segmentach jesteśmy rynkowym liderem pod względem liczby takich pojazdów eksploatowanych przez klientów. Jeśli chodzi o branżę autobusową, to realizując całościowe podejście do elektromobilności, na które składa się elektryczny autobus miejski oraz odpowiednie doradztwo, już teraz wnosimy znaczący wkład w przyszłościowy, lokalnie bezemisyjny publiczny transport pasażerski w miastach i na przedmieściach, a co za tym idzie, w utrzymanie czystości powietrza w dużych aglomeracjach”.

Przeczytaj także:  Autosan zaprezentował nowy elektryczny autobus

Od 2022 r. wszystkie fabryki producenta w Europie będą neutralne pod względem emisji CO2. W następnej kolejności zmiany zostaną wprowadzone w pozostałych regionach.

Sprzedaż ciężarówek i autobusów z lokalnie neutralnym bilansem CO2,” mówi Daum, „nie jest jednak biznesem łatwym, gdyż w roku 2040 – mimo wytężonych starań producentów – samochody ciężarowe i autobusy o napędzie elektrycznym wciąż będą miały wyższe koszty zakupu i łączne koszty eksploatacji, niż odpowiednie pojazdy z silnikami wysokoprężnymi. Dlatego oczekujemy zdecydowanych kroków ze strony państwa, które sprawią, że ciężarówki i autobusy szczycące się lokalną neutralnością pod względem emisji CO2 staną się konkurencyjne. Niezbędne jest tu w szczególności ogólnoeuropejskie zróżnicowanie opłat drogowych w zależności od emitowanej ilości CO2, tak żeby opłaty za pojazdy neutralne stały się wyraźnie preferencyjne; dalej – konkretny program dofinansowania autobusów i odpowiednio gęstej infrastruktury punktów terminali ładujących i wodorowych; ponadto – jednolite standardy regulujące transport i tankowanie wodoru”, mówi Daum.

W 2017 r. została wyprodukowana i trafiła w ręce klientów pierwsza ciężarówka z całkowicie elektrycznym napędem – Fuso eCanter. W Niemczech i Szwajcarii eksploatowany jest ciężki samochód ciężarowy Mercedes-Benz eActros, a w Stanach Zjednoczonych klienci testują średniociężkiego Freightlinera eM2 oraz ciężkiego Freightlinera eCascadia.

Mercedes-Benz eCitaro, to całkowicie elektryczny autobus, który jest produkowany seryjnie od 2018 r. Egzemplarze tego modelu obsługują linie komunikacyjne m.in. w Berlinie, Hamburgu, Oslo oraz Ystad. Daimler Trucks & Buses zapowiada, że w 2012 r. na rynek wejdzie eCitaro z akumulatorem nowej generacji, natomiast od drugiej połowy 2020 r. model ten będzie wyposażony w akumulatory z elektrolitem stałym. W 2022 r. eCitaro zyska tzw. „range extender” (akumulator zasilany będzie z wodorowego ogniwa paliwowego).

Źródło zdjęcia: Daimler AG

avatar
  Obserwuj  
Informuj o