Dopłaty do samochodów elektrycznych – aktualizacja rozporządzenia Ministra Energii

Dopłaty do samochodów elektrycznych – aktualizacja rozporządzenia Ministra Energii - OSHARE News

Ministerstwo Energii pracuje nad ostatecznym kształtem programu dotyczącego aut elektrycznych. Rozporządzenie w sprawie „Szczegółowych warunków udzielania i sposobu rozliczania wsparcia udzielonego ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu” zostało zaktualizowane 21 sierpnia br.

Wspomniane rozporządzenie systematyzuje kwestie dofinansowania do samochodów napędzanych energią elektryczną. Uaktualniona wersja dokumentu posiada kilka warunków dla różnych kategorii pojazdów. Maksymalna wartość wsparcia dla omawianych samochodów kategorii M1 to 30 proc. kosztów jego nabycia, jednak nie więcej niż 36 tys. zł. Ostateczny próg cenowy dla zakupionej maszyny wynosi 125 tys. zł. Z kolei górna granica wsparcia dla elektrycznych aut kategorii M2 i N1 to również 30 proc. ceny, ale nie więcej niż 70 tys. zł. Dla pojazdów kategorii N2 i N3 stawka wsparcia jest taka sama, a koszty nabycia nie mogą przekraczać odpowiednio 150 tys. zł oraz 200 tys. zł. Uwzględniono także kategorię L. Wartość wsparcia jest taka sama jak we wcześniej wymienionych, a cena zakupu nie może przekraczać 5 tys. zł. Warto zaznaczyć, iż dopłaty będą udzielane na pojazdy fabrycznie nowe i wcześniej nierejestrowane. Ponadto w rozporządzeniu jest zaznaczone, iż „auta objęte wsparciem nie mogą stanowić przedmiotu sprzedaży lub leasingu” w myśl paragrafu 55, art. 2.

Kategorie pojazdów kwalifikujących się do dopłat

Pojęcie M1 obejmuje samochody służące do przewozu osób, które posiadają nie więcej niż 8 miejsc, nie wliczając siedzenia kierowcy oraz ich dopuszczalna masa całkowita wynosi 3,5 t. M2 oznacza pojazdy zaprojektowane do przewozu powyżej 8 osób z pominięciem kierowcy, o masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t. Natomiast N1 to pojazdy zaprojektowane do przewozu ładunków o maksymalnej masie całkowitej 3,5 t. N2 to pojazdy przystosowane do przewozu ładunków o masie całkowitej między 3,5 t a 12 t, a N3 analogicznie, jednak ich ciężar przekracza 12 t. Wariant L to pojazdy dwu lub trójkołowe oraz niektóre czterokołowe, czyli między innymi motorowery, motocykle z bocznym wózkiem i bez niego, czterokołowce. Do tej kategorii nie są zaliczone rowery, ciągniki i maszyny rolnicze oraz pojazdy, których maksymalna prędkość nie przekracza 6 km/h.

Przeczytaj także:  Buspasy dla samochodów elektrycznych w Łodzi

Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

avatar
  Obserwuj  
Informuj o