Instytucje należące do skarbu państwa coraz częściej wynajmują powierzchnie w nowoczesnych biurowcach

0
70
Wynajem powierzchni biurowych

Coraz częściej instytucje rządowe i samorządowe decydują się na wynajem nowoczesnych przestrzeni biurowych. W przeciągu 5 lat w Warszawie najemcy sektora publicznego podpisali umowy na 260 tys. mkw. 

Według ekspertów w kolejnych latach ten trend się nasili. Jest to sytuacja oparta na zasadzie win – win, w której każda ze stron odnosi korzyści. Deweloperzy i właściciele obiektów są otwarci na współpracę z instytucjami publicznymi, ponieważ zapewniają stabilny dochód z tytułu wynajmu. Urzędy natomiast przyczyniają się do oszczędności i tworzą lepszą atmosferę w pracy.

Biura urzędnicze

Tradycyjne biura zazwyczaj projektowane były kilkadziesiąt lat temu, przez co nie są dostosowane do obecnych standardów na rynku.

– W nowych biurowcach powierzchnia jest po prostu o wiele bardziej efektywna – jest projektowana z myślą o ich przeznaczeniu i potrzebach najemców, jak również osób odwiedzających. Pod uwagę brana jest nie tylko liczba pracowników, ale i liczba potencjalnych gości, ścieżka, którą pokonują, aby załatwić daną sprawę, czy w końcu czas, który spędzają w danej części biura. W konsekwencji w nowoczesnych budynkach urzędy mogą świetnie rozplanować wszystkie potrzebne funkcje na o wiele mniejszej całkowitej powierzchni tłumaczy Tomasz Trzósło, Dyrektor Zarządzający w JLL w Polsce i Europie Środkowo – Wschodniej.

Nowoczesność z pomysłem

Wygenerowanie oszczędności jest kwestią indywidualną każdej placówki. Zależy w dużej mierze od obecnego stanu siedziby urzędu. Podczas przenoszenia się do nowych budynków można wygenerować oszczędności oraz zapewnić pracownikom lepsze miejsca pracy. Urzędy mogą również pomyśleć o sprzedaży starszych budynków.

– Wielu potencjalnych najemców nowoczesnych projektów biurowych obawia się o wysokość czynszu, który jest oczywiście wyższy, przeliczając go na metr kwadratowy. Jednak w ogólnym rozrachunku całkowite koszty wynajmu okazują się z reguły niższe, dzięki lepszej efektywności powierzchniowej, niższym kosztom eksploatacji oraz możliwości uzyskania przychodów ze sprzedaży obecnych siedzib, np. pod butikowe projekty mieszkaniowe – powiedział Tomasz Czuba, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Biurowych JLL.

Przeczytaj także:  Kraków ustanawia biurowe trendy w regionach

Największe wybrane umowy najmu zrealizowane przez jednostki administracji publicznej w Warszawie w latach 2014 – 2019

InstytucjaPowierzchnia (mkw.) Inwestycja
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 17 500 Poleczki Park
Polskie Koleje Państwowe 15 000 West Station
Komisja Nadzoru Finansowego 14 800 Piękna 2.0
Fundacja Polskiego Funduszu Rozwoju 10 300 CEDET
Agencja Rynku Rolnego 9 800Karolkowa Business Park
Gaz – System 9 200 Cristal Park
Urząd Komunikacji Elektronicznej 8 100 G9
Zarząd Transportu Miejskiego 7 300 JM Tower

Źródło: JLL, 2019

 – Sektor publiczny może w istotny sposób podtrzymać potencjał popytowy na powierzchnie biurowe, zarówno w Warszawie jak i miastach regionalnych, szczególnie jeśli urzędy centralne rzeczywiście byłyby rozlokowywane poza Warszawą, jak zapowiadała minister Jadwiga Emilewicz. Oprócz możliwych oszczędności kosztowych dla urzędów i instytucji publicznych, jest to również dodatkowa szansa na podtrzymanie tempa wzrostu PKB w Polsce poprzez generowanie popytu na powierzchnie biurowe i przez to pośrednio wspieranie koniunktury sektora budowlanego i deweloperskiego w kraju – powiedział Tomasz Czuba, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Biurowych JLL.

avatar
  Obserwuj  
Informuj o