Koncern Volkswagen inwestuje w infrastrukturę ładowania aut elektrycznych

Infrastruktura ładowania aut elektrycznych

Od br. do 2023 r. firma Volkswagen zainwestuje 30 mld EUR w elektromobilność. Wraz z końcem przyszłego roku przy salonach Volkswagena w Polsce będzie dostępnych 350 ładowarek publicznych, część z nich już funkcjonuje. Do 2025 r. Grupa Volkswagen uruchomi na starym kontynencie ok. 36 tys. punktów ładowania, a do 2028 r. wprowadzi na rynek ponad 70 modeli z elektrycznym napędem.

Grupa Volkswagen od 2016 roku wdraża kompleksową inicjatywę elektryfikacji w przemyśle motoryzacyjnym. Wolf- Stefan Specht, Prezes Zarządu Volkswagen Group Polska, informuje: „Od 2019 do 2023 roku Grupa zainwestuje około 30 miliardów Euro w elektromobilność. Wraz ze zwiększającą się ofertą samochodów elektrycznych, na które jest coraz większy popyt, w parze musi iść dynamiczny rozwój infrastruktury. Dlatego wraz z naszymi partnerami sporo inwestujemy w sieć ładowarek, oczywiście także w Polsce”.

Do 2025 r. firma zamierza uruchomić w Europie 36 tys. punktów ładowania. Natomiast w Polsce do końca przyszłego roku zostanie uruchomionych 350 publicznych stacji ładowania przy salonach marek należących do Grupy Volkswagen, a niektóre z nich już działają. Przy salonach Volkswagen i Audi w Kaliszu zlokalizowana jest ładowarka o mocy 50 kW. Jest ona zasilana z paneli fotowoltaicznych. Oprócz tego na terenie Volkswagen Group Polska aktualnie jest instalowane 25 ładowarek z 34 punktami dla gości oraz pracowników firmy. Koncern będzie korzystał tylko z zielonej energii, aby zasilić ładowarki.

Infrastruktura ładowania aut elektrycznych
Źródło: Mat. pras.

Inicjatywa elektryfikacji Volkswagena

Spółka prowadzi największą inicjatywę elektryfikacji w przemyśle motoryzacyjnym. Wolf-Stefan Specht tłumaczy: „Wraz z modułową platformą MEB dla samochodów elektrycznych, opracowaliśmy architekturę, która jest unikalnym rozwiązaniem w branży. Jeszcze przed rozpoczęciem Salonu Samochodowego we Frankfurcie, gdzie po raz pierwszy został zaprezentowany Volkswagen ID.3, osiągnęliśmy nasz cel, jakim było zebranie 30 000 rezerwacji na ten model. Sukces ten potwierdza, że ID.3 trafia na rynek w idealnym momencie. Coraz więcej kierowców stawia na elektromobilność”.

Według Grupy Volkswagen, w parze z rosnącą ofertą samochodów elektrycznych musi iść intensywny rozwój infrastruktury ładowania, ponieważ cieszą się one coraz większym zainteresowaniem ze strony kierowców. Z badań wynika, że 50 proc. sesji ładowania aut elektrycznych odbywa się w domu. To najbardziej wygodny i najtańszy sposób uzupełniania energii. Z kolei 25 proc. sesji ładowania odbywa się w przestrzeni miejskiej, 20 proc. na terenie zakładów pracy, a 5 proc. na drogach krajowych lub autostradach.

Przeczytaj także:  Honda współpracuje z Vattenfall w obszarze elastycznych dostaw energii dla użytkowników pojazdów elektrycznych

Grupa Volkswagen inwestuje w infrastrukturę

Dzięki połączeniu sił z IONITY, Volkswagen ułatwia poruszanie się po Europie samochodami elektrycznymi. Do 2020 r. spółka wybuduje ultraszybkie stacje ładowania HPC w 400 europejskich lokalizacjach. Około 2 400 punktów ładowania wejdzie w skład sieci IONITY. Mają one moc do 350 kW, co znacząco skróci czas uzupełniania energii w pojazdach elektrycznych nowej generacji. Jest to szczególnie istotne, gdy pokonuje się długie dystanse. Stacje IONITY będą docelowo rozlokowane co 120 km. W Polsce powstaną w 12 lokalizacjach przy autostradach A1, A2 oraz A4.

Ewolucja sieci ładowania w Polsce

W Polsce Grupa Volkswagen udostępni 350 publicznych ładowarek do końca 2020 r. Jak podaje Grupa Volkswagen: „Inwestycja będzie stanowiła bardzo istotny wkład w rozbudowę publicznej infrastruktury. Warto podkreślić, że niektóre z ładowarek już funkcjonują i korzystają z zielonej energii. Przed salonami marek Volkswagen i Audi firmy Ignaszak w Kaliszu dostępna jest ładowarka o mocy 50 kW. Na dachu budynku zainstalowana jest instalacja fotowoltaiczna, system dysponuje dużym potencjałem, zasila ładowarkę, ponadto zabezpiecza połowę energii zużywanej przez cały obiekt w ciągu roku. Panele produkują rocznie 50 MWh energii, pozwalając zaoszczędzić 38 tysięcy kg CO2”.

Michał Ignaszak, właściciel salonów marek Volkswagen, Volkswagen Samochody Użytkowe, Škoda i Audi w Kaliszu, dodaje: „Jesteśmy rodzinną firmą, w której już teraz pracuje drugie pokolenie. Myśląc o przyszłości, inwestycje w zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych traktujemy jako swój obowiązek. Dlatego także do zagadnienia elektromobilności podchodzimy w kompleksowy sposób. Oferowane w naszym salonie samochody elektryczne zasilamy zieloną energią. Instalacja generuje w ciągu roku energię pozwalającą na przejechanie autem elektrycznym 300 000 kilometrów”.

Ponadto inwestycje w infrastrukturę ładowania realizują również poszczególne marki należące do Grupy. W ramach projektu Porsche Destination Charging (współpraca marki z 32 partnerami), do końca br. zainstalowane zostaną 64 ładowarki o mocy 11 kW. W ramach dwustronnej kooperacji partnerzy umożliwiają ładowanie kierowcom aut elektrycznych oraz plug-in Porsche za darmo, a ich obiekty widoczne będą w systemach nawigacyjnych oraz planerach podróży, które wskażą dostępne stacje ładowania.

Przeczytaj także:  Miasta podpisały deklarację na rzecz rozwoju elektromobilności
Infrastruktura ładowania aut elektrycznych
Źródło: Mat. pras.

Elektromobilność dla klimatu

Koncern zamierza zainwestować w elektromobilność ok. 30 mld. EUR do 2023 r. Jest to wynik starań o ochronę klimatu oraz umacniania pozycji przedsiębiorstwa na światowej arenie. Pojazdy elektryczne są najbardziej efektywnym rozwiązaniem, które przyczynia się do dekarbonizacji transportu. Istotnym krokiem na drodze do osiągnięcia neutralności pod względem emisji CO2 jest zwiększanie ich liczby. Cel ten ma zostać osiągnięty do 2050 r. To oznacza, iż Volkswagen w pełni zaangażuje się w realizację postanowień porozumienia klimatycznego zawartego w Paryżu.

Co więcej, to pojazdy bezemisyjne decydować będą w przyszłości o sukcesie koncernów motoryzacyjnych. W przeciągu najbliższej dekady koncern planuje w związku z tym wprowadzenie na rynek niemalże 70 nowych modeli elektrycznych.

avatar
  Obserwuj  
Informuj o