Korzystna dla najemców sytuacja na polskim rynku powierzchni handlowych

Korzystna dla najemców sytuacja na polskim rynku powierzchni handlowych

Wraz z końcem III kw. br. całkowite zasoby powierzchni handlowej w kraju przekroczyły 15 mln mkw. Badania Cushman & Wakefield wykazały, iż w wyniku wysokiego nasycenia rynku centrów handlowych w dużych miastach, deweloperzy zaczęli interesować się mniej nasyconymi rynkami mniejszych miejscowości.

Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield sporządziła raport „MARKETBEAT – Polski rynek handlowy – III kw. 2019 r”. Z danych w nim zawartych wynika, że nowa podaż na rynku powierzchni handlowych na koniec września br. wyniosła 45 tys. mkw. Zakończono budowę dwóch obiektów: centrum handlowego Stara Ujeżdżalnia w Jarosławiu – 25 tys. mkw. i parku handlowego N-Park we Wrocławiu – 5 300 mkw. Pozostała część podaży została uzupełniona przez Centrum Janki, Galerię Głowno i Galerię Słowiańską, gdzie zakończono rozbudowy istniejących centrów handlowych. Ponadto na rynek trafiło ok. 20 tys. mkw. w ramach projektów convenience (poniżej 5 tys. mkw.). Były to m.in. Atut Bełchatów, centrum handlowe przy ul. Młodzianowskiej w Radomiu czy Vendo Park w Pułtusku i Ostrołęce.

W dalszym ciągu w budowie pozostaje ponad 100 tys. mkw. powierzchni handlowej, które termin otwarcia mają wyznaczony do końca 2019 r. W związku z tym planowana wielkość podaży na koniec br. wyniosłaby przeszło 400 tys. mkw. Deweloperzy kontynuują modernizacje funkcjonujących obiektów oraz przebudowy. Natomiast w części z nich rozpoczęły się już prace albo w planach jest zmniejszenie powierzchni hipermarketu spożywczego na rzecz galerii handlowej, wprowadzenie mniejszego operatora spożywczego (np. Tesco KEN Warszawa, Galeria Miodowa w Kluczborku) lub zmiana takiego operatora na market budowlany (np. Tesco Gdynia).

Zmiany na polskim rynku handlowym

Na przestrzeni od lipca do września, na polskim rynku handlowym, koreańska marka LG Brand Store oraz holenderska marka modowa 100Days Amsterdam otworzyły swoje pierwsze sklepy w warszawskim Klifie. Z kolei w Pasażu Łódzkim zadebiutowała hiszpańska marka modowa La’Mona, a w krakowskiej Bonarce samodzielna marka odzieżowa Monki z Grupy H&M. Kolejne dwie włoskie marki modowe – Corneliani i Fabiana Flippi, zostały otwarte w budynku Ethos w stolicy. Również w tym czasie dwie marki modowe zdecydowały się na wycofanie z polskiego rynku – Cubus i Forever 21.

Przeczytaj także:  Stała tendencja wzrostowa napływu azjatyckich inwestycji do krajów Europy Środkowo-Wschodniej

Czynsze

W najlepszych centrach handlowych czynsze „prime” pozostają stabilne, a liderem pozostaje Warszawa. W stolicy stawki lokale o powierzchni 100 mkw. w najlepszych centrach wahają się w granicach 100 – 130 EUR/mkw./m-c, natomiast na pozostałych rynkach utrzymują się na poziomie 35 – 50 EUR/mkw./m-c. Jednocześnie analitycy Cushman & Wakefield zaobserwowali rosnącą presję na obniżenie czynszów w mniej popularnych centrach handlowych, które mają mniej atrakcyjną ofertę i gorszą lokalizację.

Małgorzata Dziubińska, Associate Director w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield, komentuje: „Najemcy coraz częściej podpisują umowy, w których wysokość czynszu uzależniona jest od wysokości obrotów, a także oczekują innych zachęt w postaci okresów bezczynszowych, krótszych okresów najmu, pokrycia części kosztów wykończenia i aranżacji wynajętej powierzchni, czy zamrażania kosztów eksploatacyjnych. Polaryzacja rynku będzie się z czasem pogłębiać wpływając na coraz większe różnice w średnich stawkach czynszu w poszczególnych obiektach”.

Przewidywania dla polskiego rynku handlowego

Eksperci twierdzą, że w Polsce dalej będzie można zaobserwować rozwój wielokanałowej strategii sprzedaży ze sklepami internetowymi, które będą otwierać tradycyjne lokale handlowe oraz z dużymi sieciami, które będą wzmacniać i udoskonalać sprzedaż w kanale on-line.

Małgorzata Dziubińska dodaje: „Coraz większe poczucie bezpieczeństwa, bezpłatne dostawy i stała poprawa jakości obsługi konsumentów pozytywnie wpływają na rozwój handlu internetowego w Polsce. Polacy cenią e-commerce dodatkowo za wygodę, duży wybór produktów i bardzo często konkurencyjne ceny. Najczęściej kupujemy w sieci sprzęt elektroniczny i artykuły gospodarstwa domowego oraz odzież i obuwie. W przypadku sprzedaży produktów spożywczych największym wyzwaniem wciąż pozostaje transport i dostarczenie produktów w jak najkrótszym czasie przy zachowaniu ich świeżości”.

avatar
  Obserwuj  
Informuj o