PKN ORLEN i Metropolia GZM łączą siły na rzecz paliwa wodorowego

0
146
paliwo wodorowe

PKN ORLEN oraz Górnośląsko – Zagłębiowska Metropolia będą ściśle współpracować nad rozwojem zeroemisyjnego transportu napędzanego wodorem. Podpisano list intencyjny w tym zakresie na konferencji Impact Mobility rEVolution w Katowicach. Inicjatywa umożliwi realizację projektów, które wykorzystują wodór w obszarze Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii.

Koncern paliwowo – energetyczny podkreśla, iż wodór jest bezpiecznym i przyjaznym dla środowiska paliwem. Pozyskuje się go m.in. z odnawialnych źródeł energii. Po oczyszczeniu można go stosować w pojazdach elektrycznych, a w niedalekiej przyszłości będzie stanowić alternatywę dla kopalnych paliw tradycyjnych oraz baterii litowo – jonowych zwłaszcza w transporcie publicznym.

Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN, komentuje: „Zgodnie z naszą strategią, wpisujemy się w globalny trend rozwoju nowoczesnych, a przy tym ekologicznych technologii. Stawiamy na rozwiązania wykorzystujące odnawialne źródła energii. Jednym z nich jest produkcja oczyszczonego wodoru. Pojazdy napędzane wodorem są przyszłością motoryzacji. Czysty wodór będzie zyskiwał na znaczeniu, a my chcemy mieć istotny udział w jego produkcji. Współpraca z Metropolią GZM jest naszą odpowiedzią na wyzwania związane z redukcją smogu i poprawą jakości powietrza w Polsce”.

Założenia listu intencyjnego

Podpisany list intencyjny zakłada wymianę informacji i działania związane z przygotowaniem do realizacji projektów dotyczących infrastruktury i logistyki dostaw wodoru. Co więcej, prace na rzecz maksymalnego udziału transportu niskoemisyjnego, który oparty jest na zasilaniu wodorowym, w transporcie publicznym w obszarze Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii mają być podejmowane wspólnie.

Kazimierz Karolczak, Przewodniczący Zarządu Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii, tłumaczy: „Jednym z naszych priorytetów jest redukcja niskiej emisji i wdrażanie proekologicznych rozwiązań, zwłaszcza w obszarze transportu publicznego. Pojazdy jeżdżące pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego pokonują rocznie ponad 100 milionów kilometrów, co sprawia, że jesteśmy jednym z największych organizatorów komunikacji miejskiej w Polsce. Stanowi to również olbrzymie wyzwanie dla testowania i wdrażania nowych rozwiązań, które w najbliższej przyszłości mogą zrewolucjonizować motoryzację. Wodór ma olbrzymi potencjał, dlatego cieszę się, że wspólnie z PKN ORLEN będziemy wspierać rozwój tej technologii”.

Koncern podjął decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru. Niezbędna instalacja powstanie w zakładzie mieszczącym się w Trzebini i należącym do spółki ORLEN Południe. Produkcja czystego paliwa wodorowego zaplanowana jest na 2021 r. PKN ORLEN posiada już 2 punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na niemieckich stacjach paliw. Czescy kierowcy niedługo również będą mogli zatankować wodór. UNIPETROL z Grupy ORLEN rozpocznie w przyszłym roku budowę 3 stacji wodorowych, które mają powstać w Pradze, Brnie i Litwinowie.

Przeczytaj także:  Inowrocławskie autobusy elektryczne będą jeździły ulicami Wrocławia i Gdyni

Źródło zdjęcia: ​PKN ORLEN

avatar
  Obserwuj  
Informuj o