Prawie 10 procent Polaków korzysta z urządzeń transportu osobistego

Prawie 10 procent Polaków korzysta z urządzeń transportu osobistego - OSHARE News

Blisko 10 procent Polaków korzysta urządzeń transportu osobistego – wynika z badania przeprowadzonego przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Użytkownicy poruszają się hulajnogami elektrycznymi okazjonalnie, ale są przeciwni restrykcyjnym regulacjom stanu prawnego pojazdów.

Aktualnie nie ma w Polsce przepisów prawa, które dotyczą pojazdów transportu osobistego. Ministerstwo Infrastruktury przekazało swoje propozycje, które dotyczą m.in. ograniczenia prędkości, konieczności poruszania się po infrastrukturze drogowej przeznaczonej dla rowerów. Prawie 75 proc. badanych wskazało, że użytkowników hulajnóg elektrycznych powinny obowiązywać: ograniczenia prędkości oraz zakaz jazdy pod wpływem alkoholu. 42 proc. ankietowanych jest przeciwna zredukowaniu prędkości, a 44 proc. przeciwna zakazowi jazdy pod wpływem alkoholu. Około 50 proc. opowiada się za wprowadzeniem powyższych regulacji.

Prawie 10 procent Polaków korzysta z urządzeń transportu osobistego - OSHARE News
Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny

Nasze badania pokazują, że młode osoby najczęściej korzystające z takich pojazdów są niechętne ograniczeniu prędkości czy znajomości zasad ruchu drogowego, nie mówiąc już o zakazie jazdy pod wpływem alkoholu  – mówi Elżbieta Wanat Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.Przerażające jest to, że nie widać w nich  refleksji, tak jakby nie zdawali sobie sprawy z konsekwencji szkód jakie może spowodować jazda takim urządzeniemdodaje.

Badanie przeprowadzone przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny zawierało także pytania dotyczące ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. 45 proc. badanych opowiedziało się za wprowadzeniem obowiązku posiadania polisy OC przez użytkowników hulajnóg elektrycznych, deskorolek, czy pojazdów typu segway.

Prawie 10 procent Polaków korzysta z urządzeń transportu osobistego - OSHARE News
Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny

Może to świadczyć o tym, że pewność otrzymania odszkodowania z polisy OC jest już zakorzeniona w świadomości Polaków, ale nie wiąże się z refleksją że najpierw trzeba zebrać składkę, żeby było z czego wypłacać odszkodowania  – mówi Sława Cwalińska Weychert, wiceprezes UFG.A przy braku obowiązku rejestracji UTO, a tym samym ewidencji tych pojazdów – zbieranie składek i kontrola spełnienia obowiązku posiadania ubezpieczenia OC – jest co najmniej wątpliwadodaje.

Przeczytaj także:  Nowa strefa blinkee.city w Katowicach

A bez składek, ale z obowiązkiem wypłaty odszkodowania za wypadki spowodowane przez użytkowników UTO – środki na ten cel musiały by być pozyskane od posiadaczy innych pojazdów, w tym samochodówpodsumowuje Hubert Stoklas, wiceprezes UFG.

Prawie 10 procent Polaków korzysta z urządzeń transportu osobistego - OSHARE News
Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny

Brak przepisów regulujących poruszanie się urządzeń transportu osobistego w miejskiej przestrzeni sprawił, że użytkownicy traktowani są jak piesi, a zatem mogą korzystać z chodników. Badani opowiadają się w 51 proc. za korzystaniem ze ścieżek rowerowych, w drugiej kolejności z jezdni. Natomiast 50 proc. użytkowników opowiada się za korzystaniem ze ścieżek rowerowych.

Badanie przeprowadzone zostało w dniach 14 / 19 czerwca 2019 roku – metodą wywiadów bezpośrednich, w domach respondentów, w ramach badania omnibus CAPI – na podstawie reprezentatywnej losowej próby Polaków w wieku 15+. Całkowita liczba zrealizowanych wywiadów wynosi 1005.

Źródło: Informacja prasowa

avatar
  Obserwuj  
Informuj o