Zmiany na rynku flotowym – elektryfikacja i nowe podejście do mobilności

0
90
elektryfikacja i nowe podejście do mobilności

Według raportu opublikowanego przez Arval Service Lease Polska branża CFM i rynek flotowy są w dobrej kondycji. Eksperci wskazali też perspektywy branży i główne kierunki zmian, tj. elektryfikacja flot oraz zmiana podejścia do mobilności.

Firma Arval Service Lease Polska opublikowała w Barometrze Flotowym raport Arval Mobility Observatory (AMO) nt. rynku flotowego i stanu branży CFM. Z badań wynika, iż pojazdy z alternatywnym napędem już włączyło do swoich flot bądź planuje włączyć w ciągu najbliższych lat 19 proc. polskich firm. Pod tym względem Polska plasuje się na 12 miejscu spośród objętych badaniem krajów z terytorium Unii Europejskiej.

Rozwój polskiego rynku flotowego

Według badań AMO polski rynek flotowy rozwija się dynamicznie – 21 proc. ankietowanych fleet managerów zapowiedziało rozbudowę flot w okresie najbliższych 3 lat. To o 3 proc. więcej niż w pozostałych krajach UE, które objęte zostały badaniem. W dużych i bardzo dużych przedsiębiorstwach floty mają największy potencjał na rozwój, ponieważ ich dalszą rozbudowę zadeklarowało 24 proc. i 27 proc. krajowych firm.

Grzegorz Szymański, Regional Manager of Central Europe w Arval Service Lease Polska, komentuje: „Branża car fleet management wchodzi w fazę poważnych zmian, do których zaliczyć można elektryfikację flot, popularyzację car sharingu dla firm, którego testy firma Arval już rozpoczęła oraz rosnące zainteresowanie telematyką. To historyczne zmiany dla branży i całej motoryzacji, które dokonują się na naszych oczach i z naszym udziałem. Zagadnień tych nie mogło więc zabraknąć w tegorocznym raporcie”.

Mobilność jako usługa

W Polsce mobilność alternatywna cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Dotychczasowy  model posiadania panujący w społeczeństwie, zastępowany jest modelem korzystania. Ten trend wyraźnie rysuje się w zakresie przejazdów prywatnych i służbowych. Na rodzimym rynku usług mobilności carsharing jest najbardziej popularny. Liczba dostępnych w usłudze pojazdów w ciągu ostatnich 2 lat wzrosła z 300 do 3 600. Ponadto 19 proc. polskich firm korzystających lub zamierzających skorzystać z usługi carsharingu w ciągu najbliższych 3 lat, dostrzega jej zalety. Dzięki temu Polska plasuje się na 5 miejscu w europejskim rankingu popularności carsharingu. Dodatkowo wśród pracowników dużych firm pojawia się coraz więcej zwolenników ride-sharingu (współdzielenia przejazdu). Niemal 50 proc. badanych przedsiębiorstw, które zatrudniają ponad 100 osób, w ciągu najbliższych 3 lat planuje wdrożenie ride-sharingu.

Przeczytaj także:  Miasta podpisały deklarację na rzecz rozwoju elektromobilności

Słabnąca pozycja diesla

Niemal 30 proc. firm przewiduje ograniczenie we własnych flotach udziału aut z silnikiem Diesla. Do zmiany decyzji ankietowanych fleet managerów nie przekonują nawet porównywalne w testach wyniki emisyjności dwutlenku węgla diesli w stosunku do silników benzynowych.

Paweł Racis, Dyrektor Handlowy w Arval Service Lease Polska, tłumaczy: „Od chwili obowiązywania procedury testowej WLTP, która pozwala lepiej oszacować rzeczywisty poziom zużycia paliwa i emisji spalin, zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi teoretycznie powinno ponownie wzrosnąć. Tak się jednak nie dzieje, co może być spowodowane ostrożnością w związku z wizją nowych regulacji dla diesli. Z drugiej jednak strony niemal połowa badanych firm zadeklarowała dalsze korzystanie, a nawet zwiększenie liczby diesli w swojej flocie. Możliwe, że managerowie traktują potencjalne regulacje jako odległe lub przewidują, że dotkną one jedynie starsze pojazdy”.

Telematyka – narzędzie poprawiające bezpieczeństwo

Systemy telematyczne cieszą się w Polsce niegasnącą popularnością. Póki co 27 proc. polskich firm zainicjowało to narzędzie do flot. Jednak wszystko wskazuje na to, iż firm, które korzystają z takiego rozwiązania, będzie przybywać. Około 31 proc. fleet managerów uważa telematykę za narzędzie, które poprawia bezpieczeństwo kierowców. Jednak dalej wykorzystuje się je głównie przez wzgląd na możliwość lokalizacji pojazdu, a dopiero w drugiej kolejności ze względu na zredukowanie kosztów utrzymania floty.

Elektromobilność na terenie Polski i UE

Rozwój transportu nisko oraz zeroemisyjnego jest jednym z priorytetów polityki środowiskowej UE. W Polsce sektor publiczny jest wskazywany jako lider zmiany w tym zakresie. W świetle nowej ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych wspomniany sektor powinien od 1 stycznia 2020 r. mieć w swoich flotach przynajmniej 10 proc. pojazdów elektrycznych. Przedsiębiorstwa powinny przyczynić się razem z instytucjami państwowymi do rozwoju elektromobilności, gdyż także i one kupują albo wynajmują znaczną część samochodów.

Prawie 20 proc. polskich firm ma lub planuje zakupić pojazdy z napędem elektrycznym, hybrydowym albo hybrydowym plug-in. Dla zobrazowania, analogiczne zainteresowanie napędami alternatywnymi przedsiębiorstw w Belgii, Holandii czy Wielkiej Brytanii wynosi odpowiednio 55 proc, 58 proc. i 61 proc. Głównymi powodami, przez które polscy fleet managerowie są mniej zainteresowani elektryfikacją służbowych flot to wciąż zbyt małe zasięgi tego typu aut, brak odpowiedniej infrastruktury stacji ładowania oraz długi czas ładowania.

Przeczytaj także:  KGHM testuje auta elektryczne

Firmy chcące inwestować w napęd elektryczny powinny raczej zainwestować we własną sieć punktów ładowania na parkingach firmowych. Około 52 proc. badanych zadeklarowało chęć takiej inwestycji. Ponadto przeszkodą do posiadania elektrycznej floty są też wysokie ceny tego typu pojazdów i brak realnych zachęt podatkowych.

Paweł Doleciński podsumowuje: „Alternatywą dla nabywania nadal kosztownych pojazdów elektrycznych staje się wynajem długoterminowy. Firmom i instytucjom łatwiej jest wynająć pojazd na wskazany okres i korzystać z ekologicznej mobilności niż zamrażać środki na zakup aut. Korzystając z wynajmu długoterminowego, firma nie musi się też martwić o to, jaka będzie wartość rezydualna po 3-4 latach użytkowania takiego auta i ile otrzyma zwrotu z inwestycji przy sprzedaży na rynek wtórny”.

avatar
  Obserwuj  
Informuj o