Wynajem biura – 10 kwestii na które należy zwrócić uwag

Rynek nieruchomości, który opowiada za wynajęcie wszelkiego rodzaju biur jak i lokali, cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Większość osób, które prowadzą lub też planują prowadzić swoją działalność gospodarczą, planują częściej wynajęcie biura, a nie jego zakup. Jednym z czynników jaki o tym decyduje, jest zdecydowanie koszt z tym związany. Planując wynajęcie lokalu warto zwrócić uwagę, na kilka ale bardzo istotnych szczegółowych.

Wynajem biura – 10 kwestii na które należy zwrócić uwagę, kiedy zdecydujemy się już na wynajęcie lokalu. Powinniśmy je zawsze wszystkie wziąć pod uwagę, aby dokonać wyboru w sposób najbardziej odpowiadający naszym potrzebom.

Wielkość biura

Wielkość biura ma duże znaczenie, powinna ona być dostosowana o rodzaju działalności jak i indywidualnych potrzeb. Jeśli jest to biuro, w którym będą przyjmowani klienci, warto to również wziąć pod uwagę. Biuro powinno być przestronne, a praca w nim nie powinna być w jakimkolwiek stopniu utrudniona. Nie jest powiedziane, że im większe biuro tym lepiej. Każda dodatkowa powierzchnia, która nie zostanie wykorzystana zazwyczaj generuje dodatkowe koszty. W związku z tym wielkość biura, zawsze powinna być dostosowana do ilości w nim przybywających jak i do potrzeb.

Zaplecze sanitarne

Poszukując odpowiedniego biura powinniśmy zawsze sprawdzić czy wynajmując go, będziemy mieli zapewniony dostęp do zaplecza sanitarnego. Wiele wynajmujących kusi atrakcyjną ceną, ale po zapoznaniu się z ofertą, dowiadujemy się, że takie zaplecze nie istnieje bądź też jest do niego ograniczony dostęp, np. uzależniony od obecności osób trzecich. Najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie biura z indywidualnym zapleczem, ale niestety jest to zazwyczaj rozwiązanie znacznie droższe.

Parking

Jeśli nasza działalność jest związana nie tylko z prowadzeniem biura, ale będzie wiązała się z przyjmowaniem w nim ludzi z zewnątrz, to warto zwrócić uwagę czy biuro, które nas interesuje posiada parking. Niestety w wielu miejscach, lokale nie posiadają takiego parkingu, a to z kolei wpływa negatywnie na funkcjonowanie naszej działalności. Jak się okazuje, najkorzystniej jest posiadać własne miejsca parkingowe, ewentualnie można wziąć pod uwagę istnienie parkingu, który będzie znajdował się bezpośrednio przy lokalu.

Okres wynajmu

Nikt nie jest w stanie zaplanować, jak długo będzie prowadził firmę. Jednak częste zmiany lokalizacji sprawiają, że firma staje się w oczach klientów bardzo mało wiarygodna. Dlatego też, szukając biura do wynajęcia warto zwrócić uwagę czy jest szansa wynajmu na okres, który nas interesuje i czy istnieje możliwość jego przedłużenia. Dzięki temu będziemy mieli gwarancję, że po upływie naszej umowy, nie będziemy musieli ponownie szukać lokalu w przypadku dalszej chęci wynajmu.

Umowa wynajmu

Umowa wynajmu biura bądź też każdego innego pomieszczenia, powinna być sporządzona w sposób jasny i czytelny, a wszelkie kwestie powinny być wyjaśnione. Jeśli najemca informuje nas o dodatkowych kosztach bądź też kaucjach czy karach umownych, to warto zwrócić uwagę, aby wszystkie te rzeczy zostały w umowie ujęte. Dzięki temu w przypadku jakichkolwiek problemów, będziemy mieć podstawę do roszczeń. Umowa powinna być zawsze sporządzona w dwóch egzemplarzach, jeden powinien być u osoby wynajmującej a drugi u najemcy. Warto również zwrócić, aby na umowie znajdowały się nie tylko istotne informacje, ale również podpisy obu stron.

Lokalizacja biura

Lokalizacja biura powinna tak naprawdę odgrywać znaczącą rolę. Dzięki dogodnemu jego umieszczeniu mamy pewność, że zarówno sami pracownicy jak i osoby mające tu trafić nie będą miały z tym problemu. Warto również zwrócić na bliskość przystanków autobusowych, gdyż nie jest tajemnicą, że nie każdy korzysta z własnego środka transportu. Ponadto sama lokalizacja ma ogromny wpływ na wizytówkę firmy.

Parter czy piętro

Nie tylko sama lokalizacja, ale również umiejscowienie biura ma ogromne znaczenie. Wpływa to również na rodzaj działalności. Jeśli zależy nam na dyskrecji, to bardzo dobrym sposobem są biura, które są umieszczane na piętrze lub też w budynku. Jeśli jednak pragniemy, aby zwrócono uwagę na nasze biuro, warto wybrać takie, które znajduje się nie tylko na parterze, ale również posiada np. własną witrynę. Dzięki temu mamy możliwość oklejenia jej i jednoczesnego reklamowania się.

Koszt wynajmu

Koszt wynajmu jest bardzo zróżnicowany i niestety odgrywa on znaczącą rolę. Na jego sumę składa się wiele czynników jak np. lokalizacja, powierzchnia, stan lokalu, parking, media, rodzaj ogrzewania. Warto jest zainteresować się czy koszty, które przedstawia nam wynajmujący są adekwatne do jakości. Bardzo często okazuje się, że koszty są zbyt wygórowane, dlatego też warto jest porównywać oferty wynajmu biur.

Sąsiedztwo

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, lokalizacja stanowi w pewnym stopniu wizytówkę firmy. Jednak nie tylko samo miejsce, ale również sąsiedztwo ma na to ogromny wpływ. Ważne jest, aby firmy, które mają z nami sąsiadować nie były zbyt hałaśliwe, a najlepiej jeśli będą ściśle związane z naszą firmą. Może okazać się bowiem, że potencjalni klienci nie będą chcieli nas odwiedzać w siedzibie firmy, właśnie ze względu na sąsiadujące firmy.

Zabezpieczenie

Im więcej udogodnień tym lepiej. Warto zwrócić uwagę czy biuro jest w jakimś stopniu chronione. Np. czy w budynku znajduje się alarm, monitoring, a może osoba stróżująca. Każda forma zabezpieczenia mienia jest bardzo istotna, szczególnie jeśli w biurze będzie znajdował się sprzęt czy np. pieniądze.

Szukając odpowiedniego biura do wynajęcia warto przeanalizować 10 najważniejszych kwestii. Dzięki temu mamy pewność, że biuro będzie spełniało nasze wymagania, a my będziemy z niego zadowoleni pod każdym względem.